نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4212
-
الف
+

تصاویر زیبا و دیدنی از عنعنات ساحه «واخان»

ولسوالی واخان ولایت بدخشان فخر بلند و مرتفع ترین قله های جهان یعنی بام دنیا را به خود اختصاص داده است.

«واخان» یکی از مناطق جالب و دیدنی افغانستان است که به دلیل داشتن طبیعت بی‌نظیر و سابقه خوب تاریخی توجه همگان را جلب کرده و سالانه هزاران گردشگر و محقق را از سراسر جهان به خود فرا می‌خواند.

به گزارش آی فیلم2، ولسوالی «واخان» در دور ترین نقاط شمال شرقی افغانستان موقعیت دارد که در سه مرز جمهوری چین، پاکستان و تاجکستان هم سرحد بوده و مرزهای مشترک را به کشورهای متذکره فوق تشکل داده است.

موقعیت جغرافیای ولسوالی واخان ولایت بدخشان به شکل یک دهلیز طولانی بوده که ازقریه اول آن (فطور) الی سرحد بروغیل درحدود بیشتر از ۲۲۰ کیلومتر راهی مواصلاتی وترانسپورتی را دارا بوده و در مرز شمال شرقی آن در حدود صد ها کیلو متر راه دیگر تا آخرمرز (سرحد چین) راهء کاروان پیاده رو است.

ناگفته نباید گذاشت که این مرزبوم کوه دامنه های افغانستان باداشتن جاده های قدیمی شاهرای ابریشم که نقطه پیوند تجارتی شرق وغرب یعنی از منطقه «یارکند» چین الی تاشکند،مشهد ایران و هند بوده است.

این شاهراه به حیث راه تجارتی شهرت جهانی دارد که در قدیم الایام کاروان ها و قافله سالاران بزرگ ذریه اشتر، غژگاو، اسپ و قاطر به خاطر تجارت ابریشم از شرق به غرب و از غرب به شرق عبور و مرور می کردند و همچنان این منطقه باستانی ازنگاه داشتن کوه های سربه فلک و قله های بلند تاریخی چون بام دنیا، سلسله کوه های هندوکش، قله نوشاخ که از جمله بلندترین قلهء افغانستان پوشیده از برف و داری آبهای فراوان می باشد.

در این منطقه فراز و نشیب دره های سرسبز وزیبا، چشمه های سرد و زلال نوشیدنی، چشمه های گرم برای شستن سر و جان، آبشارهای قشنگ و دلکش، جنگلات طبعی، میوه جات متنوع کوهی، گیاهان مختلف النوع طبابتی، گلهای رنگارنگ طبعی، چمن های عنبرآسا،مناظر طبعی و همچنان محلات سیر و سیاحت ودیدنی، قلعه های کهن میری و تاریخی و غیره آثارهای بزرگ مردان، ذخایر معدنیات حجار کریمه،‌ دانه های قیمتی در قلب کوهای لاجوردین و نقره فام آن نهفته است.

نیز قابل یادآوری است که از داشتن حیوانات اهلی مانند اشتر،غژگاو، اسپ، ورمه های گوسفند وحیوانات وحشی ازجمله پلنک برفی، خرس، روبا، گرگ، خرگوش، آهوی رنگ،‌ مارکوپلو، تبرغان(وندک) شهرت جهانی این منطقه را افزوده است.

همین قسم منایع دیگری طبعی و خدادادی مانند میوه جات کوهی ازقبیل میوه قرقات،‌آرتی (یارتی)، تودک وسبزیجات کوهی از قبیل پیازکوهی، زیره، پودینه، چکری و تاران، سمارق تلخ و شرین غیره سبزیجات و میوه جات دیگری در دره های سر سبز این منطقه وجود دارد که ازیک طرف باعث سرسبزی و زیبایی منطقه و از جانب دیگر سطح عایدات اقتصادی این محل را تامین می کند.

پیداوار زراعتی و حبوبات این مناطق ازقبیل گندم، جو، جواری، باقلی، مشنگ، پتگ،سرشم،‌ارزن، پیاز، گندنه، گشنیز، لبلبو، ملی سرخک،‌زغیر،‌بادنجان توسط دهاقین زرع میگرد.

بر علاوه ازاین گونه پیداوار زراعتی و طبعی که دراین منطقه وجوددارد پیداوار صنایع دستی که از زمان های بسیار قبل که از اجداد و نیاکان به بازمانده گان به میراث مانده است که این همه سبب پیشرفت اقتصاد مردم می باشد و از جمله صنایع دستی این محل ازقبیل تان، جراب، گردن بند، دستکش، پوستین، گامو، کلاه، ‌گلیم، نمد،خرگاه میتوان نام برد واکنو صنعت پشمینه بافی در حال رشد و ترقی می باشد.

موجودیت نمونه‌های متنوع و کمیاب از حیات وحش، جذب گردشگران از شرق و غرب و وجود امنیت از دیگر امتیازهای واخان است.

قریباً در بیشتر قریه‌های واخان مهمان‌خانه‌های شخصی با همآهنگی اداره گردشگری بدخشان، برای سکونت گردشگران ساخته شده‌ است. هزینه یک شب اقامت در این مهمان‌خانه‌ها از ۲۰ تا ۳۰ دلار است.

در کنار این برخی نهادهای خیریه برای رونق گردشگری در این منطقه، افرادی را برای راهنمایی گردشگران آموزش داده‌ است.

راهنماها در بدل همراهی گردشگران به ویژه آنهایی که به پامیر سفر می‌کنند، روزانه دست‌کم پنجاه دلار دریافت می‌کنند. موتر، راننده و آشپز کرایی هم در این منطقه پیدا می‌شود.

ب م

نظر شما
ارسال نظر